Spannend, leuk of gewoon geweldig! - Reisverslag uit Duartina, Brazilië van Fieke Vos - WaarBenJij.nu Spannend, leuk of gewoon geweldig! - Reisverslag uit Duartina, Brazilië van Fieke Vos - WaarBenJij.nu

Spannend, leuk of gewoon geweldig!

Blijf op de hoogte en volg Fieke

04 Februari 2013 | Brazilië, Duartina

Ik ben vandaag 17 dagen in het geweldige Brazilië, waar altijd de zon schijnt, de zwembaden niet gaan vervelen en waar meer dan geweldig lieve mensen zijn.

Eind januari ben ik voor het eerst naar een andere grote stad hier dicht in de buurt geweest, Bauru. Het was ongeveer 30 minuten rijden. Er wonen ongeveer 400.000 Brazilianen. De oude en de nieuwe shoppingmall gezien, waar de mannen met grote geweren voor de deur staan zodat er niks gestolen word.

Vorige week woensdag had ik mijn eerste Rotary meeting, het was groot feest want de club bestond 48 jaar. Ik heb daar al mijn gast ouders, broers en zussen voor het eerst gezien. Wel ongelofelijk zere voeten overigens van de high heels die hier voor iedere feestelijke gelegenheid weer opnieuw uit de kast worden getrokken. Omdat ik nieuw was en helemaal voorgesteld werd, kwam ook het Wilhelmus aanbod, helaas verliep dat niet heel soepeltjes. Ik was zo ontzettend zenuwachtig dat ik de volgorde van het lied niet meer wist, waardoor ik erg raar werd aangekeken. Iedereen hield een korte speech, daarna was ik aan de beurt, 30 graden, blazer aan en praten maar voor weet ik veel hoeveel mensen. Na heel wat foto sessies later kwam het officiële moment, de club en district pins werden opgespeld. Ook mijn eerste vaantje van Rotary Club Bauru gekregen. Als welkoms cadeau, kreeg ik nieuwe slippers :-) Ook was mijn laatste gast vader vorige week jarig, flinke surprise party georganiseerd door de hele familie, was erg indrukwekkend en gezellig!

Vrijdag ben ik naar de Federale Politie geweest in Bauru, de mensen zijn daar nou niet bepaald het vriendelijkst en gezelligst, maar goed, het is gelukt. Dat scheelt me alles! Toen ik thuis was bleek ik 2 keer in de krant te hebben gestaan van de Rotary. Op straat word ik na ge schreeuwt 'Oi Fiekie, tudo bem?' ook worden er veel foto's gemaakt van mijn groene ogen. Erg bijzonder! Dit weekend naar opa en oma's huis geweest in een paar steden verder van mijn stad, erg gezellig gehad. Gezwommen bij het vakantie huis en bij vrienden van Cézar mijn eerste gast vader geweest. Het zijn stuk voor stuk helden, wat ik van voetbal vind, waar ik woon, of ik een keer iets in het Nederlands wil zeggen, hilarisch! Die zelfde avond hadden de meiden een verassing's barbecue voor me georganiseerd, we waren met z'n elven en het was echt onwijs gezellig! Gedanst, gekletst en gelachen.

Vandaag ben ik voor het eerst in 6 maanden weer naar school geweest. Ik zit met al mijn vriendinnen in de klas, dus ik vermaak me wel :-) Ik kan jullie vertellen, zo'n dag op die school is erg vermoeiend. Zit in een klas met 20 jongens en 10 meisjes, die gillen en schreeuwen en het liefst in een les uur zo weinig mogelijk doen. Propjes schieten en de etui's vliegen door de lucht. Als er les wisseling is, moet ik eerder uit de les omdat anders de jongens te hard schreeuwen, waar de directrice niet bepaald vrolijk van word. Iedereen wilt op de foto, of praat over me als ik langs loop. Als de school uit is, om half 1, moet ik eerder gaan omdat de directrice bang is dat ze me zullen volgen naar huis. Krankzinnig maar waar.. In de klas zit ik naast een jongen, die me constant vliegtuigen van papier toe gooit met daarin geschreven 'eu te amo'. Ik lach me kapot!

Voor de rest gaat het hier allemaal goed, begin eindelijk op mijn plek te komen en langzamerhand de taal te verstaan, er is dus een begin. Deze week zullen ook mijn Portugese lessen beginnen op een andere school, word gegeven door mijn laatste gast moeder. Ook ga ik sporten, ga tennisen bij een vriendin die haar eigen tennisbaan heeft en ik ga voetballen bij de (jongens) voetbalclub van Duartina, maakt me niet uit. In deze 17 dagen ben ik 4 kilo aangekomen en ze moeten er ook zo snel mogelijk weer vanaf.

Over 9 dagen zal mijn eerste trip plaats vinden naar Rio de Janeiro, carnaval! Yay! Alles is rond en alles is betaald. We zullen 13 februari vanuit Bauru naar Rio de Janeiro rijden met een bus, met alle exchange studenten uit mijn district (4510). Ik ga daar city trips maken, diepzee duiken het grote Jezus beeld beklimmen en carnaval! Hoe super awesome :-)


Kussen en knuffel's,

Fieke

  • 04 Februari 2013 - 22:08

    Lisette:

    Hee lieve collega

    Het klinkt allemaal weer fantastisch!
    Echt dapper dat je dit grote avontuur aan
    gaat.

    X Liset

  • 04 Februari 2013 - 22:10

    Oompie:

    Oh Fieke, dit is allemaal gekmakend en om jaloers van te worden. Blijf alles goed onthouden en opschrijven! Ik volg je op de voet. XXX

  • 04 Februari 2013 - 23:13

    Omi:

    Lieve Fieke,wat een verhaal !!
    Ik hoopte al dat je vandaag een berich zou sturen.ik ben zo blij voor je dat het allemaal zo goed verloopt.
    genieten maar...... !
    xxxxx

  • 05 Februari 2013 - 08:32

    Susan:

    Liefje Fiek, wat heerlijk dat alles zo goed gaat. Gisteren heb ik de hele dag aan je gedacht op school; fijn dat het goed gegaan is! Maak veel plezier en blijf GENIETEN! Ik blijf maar zo trots op je!!

  • 05 Februari 2013 - 11:12

    Basje:

    ha fiek!!!!

    wat een mooie verhalen allemaal, klinkt heel bekend allemaal! ik ben echt heel blij dat het je zo goed vergaat, blijf zo doorgaan met plezier maken en avonturen beleven!!

    kusjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fieke

Mijn eerste echte verre reis.

Actief sinds 24 April 2012
Verslag gelezen: 485
Totaal aantal bezoekers 23725

Voorgaande reizen:

18 Januari 2013 - 29 December 2013

Rotary Youth Exchange

Landen bezocht: